Dagens datorer arbetar med flera antal binära tal till exempel 8, 16, 32 vilket gör det svårt för oss att både läsa och skriva utan att göra fel. Ett vanligt sätt att hantera detta problem är att ordna de binära numren i grupper av fyra bitar. Dessa grupper på 4-bitar använder ett annat talsystem som heter Hexadecimalt talsystem.
Med fyra bitar kan genereras 16 kombinationer av ettor och nollor.
0000 | 0001 | 0010 | 0011 | 0100 | 0101 | 0110 | 0111 | 1000 | 1001 | 1010 | 1011 | 1100 | 1101 | 1110 | 1111 |
”Hexadecimal” eller helt enkelt ”hextet” använder bas 16 och det är ett populärt val för att representera långa binära värden eftersom deras format är ganska kompakt och mycket lättare att förstå jämfört med de långa binära strängarna 1 och 0.
Eftersom basen är 16 används 16 olika siffror från 0 till 9 och A, B, C, D, E, F.
0000 | 0001 | 0010 | 0011 | 0100 | 0101 | 0110 | 0111 | 1000 | 1001 | 1010 | 1011 | 1100 | 1101 | 1110 | 1111 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | A | B | C | D | E | F |
Positionstalsystem
Ett talsystem som decimalt, binärt och hexadecimalt är positionstalsystem i vilket varje position har ett specifikt värde.
Decimalt | ….. | 1010 | 109 | 108 | 107 | 106 | 105 | 104 | 103 | 102 | 101 | 100 | |
1000000 | 100000 | 10000 | 1000 | 100 | 10 | 1 | |||||||
Binärt | ….. | 210 | 29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | |
1024 | 512 | 256 | 128 | 64 | 32 | 16 | 8 | 4 | 2 | 1 | |||
Hexadecimalt | 1610 | 169 | 168 | 167 | 166 | 165 | 164 | 163 | 162 | 161 | 160 | ||
16777216 | 1048576 | 65536 | 4096 | 256 | 16 | 1 |